Går det att kvalitetssäkra coaching?

/, Coaching, Mikael/Går det att kvalitetssäkra coaching?

Går det att kvalitetssäkra coaching?

Ni som inte hade möjlighet att höra vårt föredrag på SAK-mässan, får här vårt fördrag i skriftlig form istället.

Går det att kvalitetssäkra coaching? föredrag på SAK-mässan i Linköping 2015-03-11, av Annica Lögdlund och Mikael Laweby

Eftersom vi båda är ICF-certifierade coacher som är övertygade om att kvalitetssäkrad coaching är synnerligen effektivt för utveckling hos både individer och grupper så var valet av tema för vårt föredrag lätt. Vi vill på detta sätt dela med oss av kunskapen att kvalitetssäkrad coaching är något helt annat än vanliga samtal.

Annica; Du Mikael jag har funderat en del på det där med kvalitetssäkring. Ofta medför det ju en del merarbete och man kan ju undra om det är värt mödan… Hur tänker du när det gäller kvalitetssäkring t ex när det gäller service på din bil?

Mikael; Jag är mycket noga med vem jag släpper in under huven och eftersom jag har en Volvo lämnar alltid min bil för service hos min personliga serviceman på Rejmes. På så vis kan jag alltid vara säker på att mekanikern arbetar med rätt verktyg och gör det som är bäst för just mig och min bil. Det är en stor trygghet för mig och min familj!

Annica; Ok, men menar du alltså att det bara är märkesverkstäderna som kan serva bilar?

Mikael; Jag tror säkert att det finns många bilmekaniker som inte är certifierade som är duktiga på att meka, men om jag inte vet att de har rätt kompetens så kan jag ju inte vara säker på att de arbetar på det sätt som är rätt för just min bil! Det slår mig, det där är väl samma sak som i coachbranschen?

Annica; Ja, COACH är inte någon skyddad titel och det innebär att vem som helst kan kalla sig coach. Men som tur är så har vi ju ett gediget kvalitetssystem även inom coachingen.

Mikael; Just det, det finns ju ett väl utbyggt kvalitetssystem inom ICF, International Coach Federation. ICF är ju världens största branschorganisation för professionella coacher och har medlemmar i över 100 länder! Deras främsta syfte är ju just att kvalitetssäkra coaching och att etablera coaching som profession. Kan inte du berätta lite om ICF:s kvalitetssystem?

Annica; ICF är ett helt oberoende organ som inte har några vinstintressen. Det innebär att de kan genomföra granskning och bedömning på ett helt neutralt sätt utifrån uppsatt regelverk. Som du vet finns det en hel uppsjö av coachutbildningar och för att få kalla en utbildning för ICF-ackrediterad så måste den granskas och godkännas enligt ICF:s regelverk. För att vara medlem i ICF måste man ha fullföljt åtminstone en sådan ICF-ackrediterad grundutbildning.

Mikael; Ok, det är ju bra att utbildningarna granskas, men man vet ju inte om någon är kompetent bara för att den har gått en utbildning!

Annica; Nej det stämmer och därför finns det ett certifieringssystem för coacher också. Coachen måste visa prov på sin coachkompetens både praktiskt och teoretiskt. Vid certifieringen blir man bedömd av seniora coacher, det är ganska tuff krav faktiskt! Dessutom måste man kunna visa dokumentation på att man har coachat ett ganska stort antal betalda coachtimmar för att bli godkänd. Men du som nyss har certifierat dig har väl koll på vad som krävs för de olika certifieringsnivåerna?

Mikael; Ja det finns certifieringar på tre nivåer och man prövas enligt krav på kompetens och erfarenhet. ACC – Associate Certified Coach 60 tim coachspecifik utbildning, 100 tim coachingerfarenhet, 10 tim mentorcoaching, godkänd muntlig examination för ACC-nivå PCC – Professional Certified Coach 125 timmar coachspecifik utbildning, 750 tim coachingerfarenhet, 10 timmar mentorcoaching, godkänd skriftlig och muntlig examination för PCC-nivå MCC 200 timmar coachspecifik utbildning, 2500 tim egen coachingerfarenhet, 10 timmar mentorcoaching, godkänd skriftlig och muntlig examination för MCC-nivå Bedömningen görs utifrån ICF:s Kärnkompetenser och Etiska riktlinjer. Men behöver man verkligen lära sig allt det där? Går det inte lika bra med ett vanligt samtal?

Annica; Det finns naturligtvis många bra “vanliga samtal” men det är något annat än coaching. Coaching är ett partnerskap med klienten (den som blir coachad) i en tankeväckande och målstyrd process för att maximera den personliga och professionella potentialen. Under coachingen får klienten insikter och når framsteg som han/hon inte skulle ha kunnat göra på egen hand, åtminstone inte lika fort. Kärnkompetenserna som coachingen baseras på är verktyg som vi använder för att klienten ska få ut det mesta möjliga av coachingen. De etiska riktlinjerna är framtagna för att skydda klienten, t ex från besvärande situationer och dåliga relationer. En viktig etisk riktlinje är t ex att all coaching är konfidentiell vilket innebär att coachen aldrig berättar vilka klienter hen coachar eller vad de pratar om. I vilka sammanhang använder du coachingen?

Annica; Jag arbetar mycket inom Omställning och med att hjälpa andra att starta egna verksamheter. Men även när jag har haft uppdrag som chef/projekt ledare/verksamhetsutredare så har jag haft stor nytta av det coachande förhållningsättet. Hur använder du coachingen?

Annica; Coachingen är ett viktigt redskap i allt jag jobbar med. Ren coaching använder jag framför allt individuellt t ex som ledarutveckling/chefsstöd. Det kan t ex vara individer som är på väg in i nya utmaningar eller någon som behöver ändra beteende eller tankesätt för att komma dit hen vill. Jag använder också coaching i teamutveckling t ex om man vill öka effektiviteten eller skapa en gemensam värdegrund. Så använder jag ett coachande förhållningssätt i nästan allt jag gör t ex när jag arbetar med affärs- och organisationsutveckling. Och när jag arbetar med förändringsledning så är det så klart coachande ledarskap som gäller! Men du Mikael, hade inte du tillgång till en del mätningar som har gjorts kring hur effektivt det egentligen är med coaching?

Mikael; Jo det stämmer, Manchester Inc gjorde det på topp 100 ledare, i princip företag från Fortunes listan av 1000 största företagen. Man har mätt tillfredsställelsen på arbetsplatsen och konstaterat att den har ökat med mer än 50%. Avkastningen av gjorda investeringar i coaching har varit 6 ggr. Detta känns ganska intressant med tanke på de undersökningar på senare tid som visat att man maskar på sitt jobb och inte trivs. Det är mycket produktionsbortfall p g a att personalen inte trivs OCH det finns vinster att ta hem. Men vad kan det bero på att ICF-coaching är så effektivt?

Annica; Jag tror att det finns fler anledningar till det. *Framför allt är ju coachingen en målstyrd process som är helt fokuserad på mål och delmål. Det innebär att coachen håller i samtalen så att de inte svävar iväg och blir ineffektiva. *All coaching är ett partnerskap där klienten respekteras som expert på sitt liv. Det innebär att coachen stöttar klienten i att hitta sina egna lösningar vilket är mycket starkare än att få råd. *Coaching enligt ICF är s k “just in time learning”. Det innebär att man inte har ett fast program utan att den utgår från klientens behov just i den aktuella situationen. På så vis ägnar man tiden och energin åt det som är viktigast just nu. * Och sist men inte minst, klienten hålls ansvarig för sin egen framgång! Det går helt enkelt inte att smita undan i coaching.

Mikael;  Vår rubrik var ju ”Kan man kvalitetssäkra coaching?” så vad säger du Annica, kan man göra det?

Annica; Ja, det anser jag att man kan genom att som ICF granskas utbildningar och sedan även de coacher som gått utbildningarna. Väljer man en certifierad coach så vet man alltså att coachen har gått en godkänd utbildning och dessutom har klarat både kunskapsprov och erfarenhetskrav. Sedan är det faktiskt så tufft inom ICF att skulle vi agera i strid med de etiska riktlinjerna så riskerar vi att bli av med våra certifiering och till och med att bli uteslutna ur ICF.

Mikael; Skulle man kunna säga att ICF-certifieringen är något i stil med en ISO-certifiering?

Annica; Ja, ur aspekten att både ISO-certifieringarna och ICF:s certifieringar säkerställer att man arbetar efter ett uppsatt regelverk.

Mikael; Ok, då hoppas jag att vi har rätat ut några frågetecken i alla fall. Skulle man vilja prova på kvalitetssäkrad coaching så har vi tagit fram ett par mässerbjudanden som finns i vår monter. Och förresten, kom gärna förbi och lämna sitt visitkort för då har du chans att vinna en serier coachingar av mig eller Annica. Tack för att ni har lyssnat! Vi vill också påminna om vår blogg som lanseras idag kvalitetscoaching.se

 

2015-03-13T08:10:03+00:00